Friday, May 28, 2010

Life So Far

27 years 3 months 10 days - So many memories, so many things happened, so many stories to share. Belajar, kerja, berkawan, bercinta, putus cinta, bergaduh, bergurau and semuanya banyak mengajar aku erti hidup yang aku tak dapat belajar di mana-mana institusi akademik pun. Belajar tentang erti hidup banyak mengajar aku untuk mengenal manusia and mengenal diri sendiri. Banyak buat aku tertawa dan menangis. Banyak buat aku gembira dan sedih. Banyak buat aku peroleh and hilang. Semuanya aku go through most of these alone.

Aku cepat adapt in any situation. Bukan jadi hipokrit. Cuma belajar untuk lebih menerima differences. Aku sendiri berbeza dari yang lain. Tapi aku tak jadikan perbezaan aku sebagai batas untuk aku terus berhadapan dengan dunia. Aku kenal, aku dalami dan aku fahami. Tapi aku still manusia biasa. Ada perasaan, ada emosi and keep making mistakes yang perlu ada insan untuk tegur and perbaiki. Even terlalu banyak ups and downs, aku percaya segala benda terjadi ada hikmahnya. Apa hikmahnya? Time will tell.

Studies -----
Dari sekolah rendah sampai la ke college satu perkara yang paling aku suka; participated in any activities. Boleh kata I am attention seeker juga. Well, bila dah minat mesti la kena cuba. I did story-telling, debate, syair, puisi, choir, chorus speaking, drama, nasyid, volleyball, tennis, singing competitions, writing competitions, etc. All I can say is, I am quite a busy person during my school years. Pengalaman time sekolah memang banyak kalau nak dihuraikan. Yea la, time tu kita baru nak belajar jadi manusia. Breaking the rules tu yang jadi paling favorite. Tak fikir apa orang kata sebab aku masih muda at that time.

Family -----
Urmm, bila sampai bab family aku jadi clueless sikit. Family tak besar mana. Cuma ada parents, kakak, abang and aku. But now after my sister got married, ada la brother in law, nephew and niece. And yeah, another one coming soon. Aku happy ada family yang still staying under one roof. Tapi ada time rasa annoying and privacy tu kurang. Aku the only child yang tak pernah masuk asrama macam my brother or studied abroad macam my sister. So, aku memang di rumah all of these while and jadi anak manja to my mum and dad. Tapi things were different once I got older. Bila semua dah habis belajar and ada yang dah kahwin, attention untuk aku dah semakin di bahagi-bahagikan untuk yang lain. Aku jadi rebellious at certain point. Lari rumah la, keluar tak balik-balik la, kantoi macam-macam la. Aku jadi the black sheep of the family pula. Sekarang, aku tak banyak communicate at home. Sebab aku rasa hubungan kami tak seakrab dulu. Balik kerja aku duduk dalam bilik saja. Then the next morning keluar pergi kerja. Kalau cuti pun mostly aku keluar. If not I'll be in my room. Tapi aku sayang family aku. Biar la macam-macam drama terjadi, but mereka tempat aku berteduh kan?

Friends -----
Dulu, hobby aku memang berkawan. Nak kata aku ni banyak cakap tak juga. Tapi maybe aku friendly and senang masuk in any situation. Macam chameleon. Hari-hari ada saja kawan baru. Macam-macam activities la bila dah banyak kawan kan? Tapi, as we grow older, satu persatu hilang. Pindah la, sambung belajar la, kerja la, kahwin la, gaduh la. Macam-macam dah terjadi within these period of building friendship. Cuma those who stays aku consider as my real friends although kadang-kadang ada juga cakap belakang and stuff. To me that's normal. You can't always be on the top of the list, right? But banyak benda yang aku belajar dalam erti persahabatan. True friends just don't let go of you no matter what. We might argue and all. Tapi at the end of the day, persahabatan lagi kuat that can overcome anything.

Kerja -----
Tak banyak boleh cerita pasal kerja. I used to bee a job-hopper sebelum ni. Ada saja tak kena dengan company yang aku kerja dulu. Office politics la, pilih kasih la, bully la. I wish that I could be a fashion editor or a writer. Tapi rasanya tak berpeluang dah I guess sebab the competitors dah terlalu banyak. So to me kerja is just kerja. You buat kerja banyak-banyak and you get pay at the end of the month. That's it.

Love -----
Cinta... banyak buat aku menangis dari gelak. Banyak buat aku kecewa dari gembira. But I do need love sebab I can't stand on my own feet alone. At least ada a wall to lean on. I've went through broke-ups dah macam banyak kali rasanya. But being the normal me, I can easily get over it in less than a month. Sebab aku senang beri peluang. Bukan sebab aku being unfaithful. Love banyak ajar aku tentang kehidupan juga. Banyak ajar aku menghargai orang yang kita sayang. Banyak mengajar how to love, to care and to share. As a result, aku yakin dengan diri aku yang aku memang jujur and sangat setia once when I am attached to somebody. Prinsip aku bukan nak ada scandal-scandal. Prinsip aku cinta aku and kasih sayang aku hanya untuk dia seorang and tak boleh nak share-share.

Tapi aku sendiri banyak buat silap. Ye la, lain relationship, lain orang, lain pula caranya sampai kadang-kadang ada yang tak boleh terima and aku pula have no clue about it. Ada yang just nak main-main. Ada yang I have to let go sebab kematian. Ada yang belakang aku pasang lagi 1. Ada yang control-freak. Ada yang terlalu bodoh bercinta. Ada yang tak sabar. Ada yang terlalu focus pada kerja sampai aku terabai. Ada yang langsung tak tahu nak beri perhatian.

But 1511009, I finally found true love after so many years of making bad choices and getting hurt. Denga dia semua jadi different. Aku banyak belajar dari dia even pada dasarnya dia jauh lebih muda dari aku. Tapi aku manusia biasa yang tak sempurna. Banyak buat silap pada dia and aku cuba untuk berubah demi kebaikan. Bagi aku dia cukup sempurna. Sampaikan tiada apa yang dapat aku fikir selain dari dia. Mungkin cara aku ada yang salah. Mungkin juga aku tak pandai nak baca fikiran or hati dia. Mungkin aku tak cukup menghargai dia. Tapi aku cuba, mungkin tak cukup. Tapi aku masih cuba. After all that we went through, it finally end with a stupid mistakes I've made. God knows how I wish that I could just turn back time and do it right. Tapi segala kenangan indah yang aku perlu ingat. Semuanya kenangaan indah kerana dia. Dia punca kekuatan aku. Look what I am now tanpa dia. Semuanya jadi miserable. Memang dengan dia la aku banyak belajar tentang erti cinta sejati. Hati aku hanya untuk dia walaupun currently kami not together anymore. Kalau ada jodoh, ada kesempatan, ada peluang, ada budi bicara, mungkin kami akan ditakdirkan together again. Aku tak perlu malu or rasa ragu-ragu to say all this. Sebab aku yakin dengan perasaan aku. Dia my other half. How could I let go another half of me.

Life -----
Macam-macam aku dah tempuhi sepanjang kehidupan ni. Maybe cuma aku saja yang faham and tahu. Macam-macam rahsia, dilemma, pahit and manis. Mungkin ada kesilapan, kekurangan, kebencian, keraguan and segalanya sebab aku still manusia biasa yang masih perlu banyak belajar. Tapi perjalanan kehidupan aku rasanya banyak juga kenangan indah. At least it makes who I am now. Walaupun slowly semuanya seems to be falling apart. Tapi maybe takdir telah sampai pada masanya. Aku sangat berterima kasih pada insan-insan yang datang, masih atau telah pergi dari hidup aku. At least kedatangan and kehadiran mereka menambahkan pengalaman and banyak mengajar aku. Nak regret things, ada juga banyak perkara. Cuma aku rasa tak perlu aku ingat sangat. Cuma kesilapan aku terhadap my other half tu yang masih abusing my mind. The rest, it happen when it should happen.


Doakan aku...

1 comment:

Anonymous said...

I'm always praying for u,A.u'll find ur other half,maybe yg bru or maybe yg lma jmpa blk.be strong:)