Thursday, January 27, 2011

Propaganda Sesuap Nasi

Currently, saya menghadapi dilemma perkerjaan. Rasanya bukan saya saja. But most of the people around me pun facing almost the same problem. Biasalah, bila awal tahun lepas ada yang dapat bonus dan ada yang dapat biskut kering dan milo percuma di pantry saja.

Lately gatal-gatal tangan browsed through jobstreet. Kononnya nak cuba nasib looking for a better offer. Manusia kan tak pernah puas; betul? So far, tak ada masalah besar pun di tempat kerja. Semua running smoothly. In fact too smooth sampai aku kadang-kadang rasa macam makan gaji buta. Ada lazy bums kata; "best la!". Tapi bagi saya yang dedicate terhadap kerja ni (serious betul) rasa banyak buang masa. But no complaint; I am learning a lot here plus my lady boss merupakan juara 'The Best Boss Award' dalam hidup saya so far. Cuma satu makhluk dalam ni yang super-annoying. But despite all that, semua okay-okay saja.

So, dalam beberapa companies yang telah saya applied, ada la some of them yang saya dapat called back for an interview. One of them dah passed and wants to hire me. A same position, slightly wider job scope and better income. Tapi aku masih belum bagi jawapan. They gave me 2 weeks to think about their offer. Wah, rasa macam berkepentingan (hahahaha). There is another 2 more companies shortlisted me for an interview. In fact hari ni pun ada satu; which I rejected sebab tak dapat escape untuk attend the interview. Well, tak tahu macam mana nak manage all this without effecting my current job.

Pasal offer bulan 2 yang di carry forward ke bulan 3 ni masih dalam pertaruhan pulak. Memang minat, memang impian. Tapi saya masih ragu-ragu akan kebolehan sebenar dalam bidang yang jauh daripada pengalaman tapi cuma lahir daripada minat dah kebolehan. Dilemma lagi, kan?

So, macam itu la routine harian buat beberapa minggu ni and perhaps untuk beberapa minggu yang mendatang. Berat hati nak proceed untuk kerja di company lain; to make new friends, to adapt new environment, to face new office politics, to deal with different ways of working, etc. Besides, saya dah rasa selesa dengan environment sekarang where I am minding my own stuff, doing job that assigned almost perfectly, have few wonderful workmates that I really can adapt to and most importantly boss kesayangan yang sangat supportive. I am learning a lot here. Jadi, semua applications yang telah dibuat ni kena betul-betul consider for both parties. Takut if I am making a mistake by choosing a wrong job. Apa pun, good luck untuk hari ini, esok dan hari-hari mendatang.


Well, sebenarnya bukan saja untuk sesuap nasi.

No comments: