Monday, August 16, 2010

Hidup macam dalam drama

Mood: Swing

Hidup ini sudah macam drama. Dalam hidup aku, aku lah pelakon utamanya. Watak-watak lain ada yang masih kekal dan ada yang silih berganti. Setiap hari ada saja episod dan cerita baru. Tamat satu season, season lain ambil tempat. Aku masih melakonkan watak yang sama. Cuma mungkin perubahan berlaku sama ada dari segi kebaikan atau keburukan bergantung pada keadaan dan perasaan at that specific moment. Itu dah jadi lumrah hidup kita yang macam dalam drama.

Penat atau tidak, selagi nyawa masih ada dan selagi nafas dihela, aku teruskan setiap episod. Sakit atau tidak, aku cuma perlu harungi. Gembira atau sedih, sudah jadi isu dalam setiap episode. Watak hero/heroin sering bersilih ganti. Namun cerita disebaliknya sentiasa mendatangkan kesan dalam cerita aku. Aku masih punya rasa.

Setiap kejayaan akan aku kongsi pada mereka yang setia. Tapi kegagalan cuma aku yang tempuhi dan dapat tangani. Hidup aku masih dengan cara aku. Berubah pada dasarnya, namun hati aku masih menyimpan siapa aku sebenarnya. Baik atau buruk, biarlah aku saja yang mengerti dan rasakan kesannya. Dosa atau pahala, jadi perhitungan antara aku dengan yang Maha Esa.

Apa yang pasti, semuanya pentas dunia. Aku cuma perlu lakonkan watak aku dalam drama kehidupan aku. Kamu datang, kamu singgah dan kamu pergi. Aku masih di sini menyimpan setiap janji sampai ia sendirinya pergi. Semuanya masih belum pasti. Tiada apa yang pasti.

No comments: