Friday, June 7, 2013

Hujan


Hujan. Luar jendela. Dalam hati rasa turut hujan. Hirup nescafe sambil menulis. Rasa banyak nak diluahkan. Rasa banyak nak dikongsi. Tapi jari kaku menekan abjad-abjad. Cuma hati yang tahu. Hati yang sudah banyak menanggung suka, duka, ketawa dan rintihan.

Hati sebak. Rasa macam baru putus cinta. Jantung kencang. Rasa diri nak rebah; terduduk bermandikan hujan.

Aku rindu aku yang dahulu. Jasad ada, cuma hati yang hilang. Aku rindu kamu yang dulu. Yang sentiasa membawa hati ini jauh.

Aku tadah tangan ke luar jendela. Rasa titik-titik hujan di telapak tangan; renyai. Tapi yang di dalam hati rasa jauh lebih deras. Cuma aku dah tak mampu nak berair mata. Mungkin masih hipokrit kononnya gembira. Mungkin juga masih cuba untuk buat hati gembira.

Sampai bila hujan nak turun?

Di mana kamu, wahai si peminjam hati?

No comments: